انجمن زیست شناسی
انجمن زیست شناسی
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید
نگاهی به شیوه های گوناگون غذا خوردن در حیوانات
به نظرمی رسد که سبک غذا خوردن در حیوانات به راحتی انسان ها باشد. اگر چه شما به راحتی می توانید موقع غذا خوردن از دستان تان استفاده کنید اما در مورد جانوران این گونه نیست. بسیاری ازآنها از راه های متعدد و شگفت انگیزی برای غذا خوردن استفاده می کنند. برای آنکه با شیوه تغذیه «دزدان اشک»، «خفاش شهد خوار»، «زرافه»، «موش کور پوزه ستاره ای» و ... آشنا شویم تا انتهای این مقاله با ما باشید.

موش کور پوزه ستاره ای
 

این جانور درمقایسه با «شرو» موجودی زیباتر است. این جانور را «مول» یا «موش کور پوزه ستاره ای» می نامند. روی پوزه ستاره ای آن 22 چنگک مجزا وجود دارد که این چنگک ها از 160 هزار اندام حسی پوشیده شده است. این موجود زشت و ترسناک می تواند در هر دقیقه همزمان 12 شیء متفاوت را لمس کند. او با سرعت بالا می تواند در عرض یک دقیقه با استفاده از پوزه ستاره ای طعمه خود را (که اغلب آنها از میان حشرات و کرم ها هستند) ببلعد. زیست شناسان این موجودات را جان سخت و با استعداد توصیف کرده اند.

راز بقا، سر سفره غذا

کرک مودار
 

«پرتاران» رده ای از کرم ها هستند که عموماً «کرم های مودار» (Bristle worms) نامیده می شوند. در واقع کلمه «بریستل» به معنای پرز یا مو است. این نوع کرم ها به دلیل اینکه بدنشان پوشیده از پرز است، این امکان برایشان فراهم شده که بتوانند به راحتی به اطراف حرکت کنند، اما شیوه غذا خوردن آنها باور نکردنی است. همان طور که درعکس می بینید این جانور دارای یک پوزه (زائده دهانی) محوری شکل است. محققان پوزه این جانور را به خرطوم فیل تشبیه کرده اند چون می تواند مانند خرطوم فیل پوزه خود را جمع کند. در واقع ساختار این پوزه به گونه ای است که درون بدن کرم به وجود آمده است. «کرم مودار» پس از اتمام غذایش عضلات پوزه اش را منقبض کرده و به درون بدنش جمع می کند.

کبوتر
 

اگرچه کبوترها به ظاهر پرندگانی کثیف و بسیار آرام و ساکت هستند. اما در واقع پرندگان بسیارباهوشی هستند. بسیاری از پرندگان به هنگام نوشیدن آب، ابتدا چند قطره آب را وارد دهان خود می کنند و بعد سر خود را بالا می برند تا آب از گلویشان پایین برود اما شیوه نوشیدن آب کبوترها در میان پرندگان منحصر به فرد است. منقار کبوترها همانند یک نی است و کبوتر به کمک آن به راحتی آب می نوشد.

شب پره های جمجمه دار
 

«شب پره های جمجمه دار» یا «بازبید»ها حشراتی هستند که زیاد هم کوچک به نظر نمی رسند اما خرطوم 14 اینچی آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. آنها می توانند مانند خفاش شهد خوار «لب لوله ای» از شهدهای غیر قابل دسترس (که خوردن آن برای بسیاری از پرندگان دیگر کاری محال و دست نیافتنی است) تغذیه کنند، با این تفاوت که این حشرات قادرند خرطوم تیز خود را تا زمانی که به آن احتیاج ندارند جمع کنند. «چالز داروین» طبیعت شناس مشهور، با دیدن ارکیده های پرشهد جزیره «ماداگاسکار» حشراتی مانند «شب پره های جمجمه دار» را که دارای اندام های مکشی متعدد و بی شماری هستند، کشف کرده بود. این حشرات تا سال ها پس از مرگ این طبیعت شناس هنوز ناشناخته بودند اما نتایج تحقیقات او در زمان حیاتش کمک زیادی به محققان برای شناختن این گونه حشره کرد.

شرو
 

راجع به فیل ها یا حتی موش های پوزه دار صحبت نمی کنیم. این حشره خوار آفریقایی که «شرو» نام دارد، صاحب دماغی جالب و دراز است. این جانور موش مانند از دماغ خود برای شکار عنکبوت ها، کرم ها و حشرات استفاده می کند. «شرو»ها یا موش های پوزه دراز دقیقاً همانند مورچه خوار، طعمه های خود را با مکش هوا (وکیوم) صید می کند. زیست شناسان در گذشته این موجودات را در زمره موش ها، جوجه تیغی و گونه ای از خرگوش ها قرار داده بودند. اما به نظر می رسد که آنها متعلق به میلیون ها سال پیش هستند و محققان توانسته اند در طول 2 سال گذشته نوع جدیدی از این گونه را در «تانزانیا» کشف کنند.

راز بقا، سر سفره غذا

کشتی چسب
 

«کشتی چسب»ها (Barnacle) جانورانی نرم تنی هستند که به زیر کشتی می چسبند. این نرم تنان عجیب الخلقه، شاخک های پر مانند ظریفی دارند. منبع تغذیه این جانوران جالب توجه، پلانکتون های روی صخره ها و بدنه کشتی هاست.

خفاش شهد خوار لب لوله ای
 

شاید تاکنون شنیده باشید آفتاب پرست ها شگفت انگیزترین زبان را دارند. در میان تمامی گونه های مهره داران، آفتاب پرست ها زبانی دارند که از کل بدنشان بزرگ تر است. اما در مورد پستانداران نوعی خفاش شهد خوار به نام «لب لوله ای» وجود دارد که دارای چنین خصوصیتی است. جالب است بدانید که این گونه خفاش دارای لب هایی لوله ای است و درجنگل های تاریک «اکوادور» زندگی می کند. این خفاش شهد خوار از زبان خود به عنوان ابزاری برای غذا خوردن استفاده می کند. او می تواند برای رسیدن به غذا، زبان خود را تا چهار سانتی متر و بدنش را به اندازه 21 سانتی متر دراز کند. دیدن چنین صحنه ای خارق العاده است. این خصوصیت به خفاش امکان می دهد که بتواند ازشهد گل هایی که ناقوس مانندند و به سختی می توان از شهد آنها استفاده کرد، تغذیه کند، چون می تواند از زبانش به عنوان نوعی اهرم یا قلاب استفاده کند. این زبان در قفسه سینه او یعنی میان قلب و جناغ سینه اش واقع شده است. این ویژگی فقط درخفاش شهد خوار «لب لوله ای» دیده می شود و بقیه خفاش ها از آن محرومند.

راز بقا، سر سفره غذا

رابرت میلیکان
 

خارهای تیز و برنده و خطرناک درختان اقاقیا و حشرات کوچکی که در لابه لای خارهای شاخه های این درختان مدام درحال پروازند، از چشمان تیز بین زرافه (قد بلندترین حیوان دنیا) پنهان نمی مانند. پشت این جثه عظیم و حیرت انگیزچیزی که زرافه را از دیگر حیوانات متمایز کرده، زبان منحصر به فرد آن است که رنگی متمایل به آبی تیره و مشکی دارد. این خصوصیت شگفت انگیز زبان زرافه نظر بسیاری از جانور شناسان را به خود جلب کرده است. آنها براساس تحقیقاتی که روی زبان این جانور انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که رنگ زبان زرافه به علت جلوگیری از آفتاب سوختگی آن است چون زبان این حیوان بیشتر ساعات روز از دهان بیرون می ماند.

راز بقا، سر سفره غذا

دزدان اشک
 

پرنده ها موقع چرت زدن باید کاملاً مراقب باشند، چرا که خطر در کمین آنهاست. «ماداگاسکار» سرزمینی است که پر است از حیوانات و جانوران عجیب و غریب. یکی از آنها گونه ای شب پره است که دارای اندام مکشی ترسناکی است. او ازاین اندام به عنوان ابزاری برای کشیدن اشک پرندگان استفاده می کند. محققان جانور شناسی به آنها «دزدان اشک» لقب داده اند. این ربایندگان اشک که تعداد آنها در آفریقا هم کم نیست باعث کشته شدن حیوانات می شوند. آنها در میان شکارهای خود، بیشتر به پرندگان حمله می کنند. این شب پره های قاتل، درشب طعمه خود را شکار می کنند. آنها برای این منظورابزار نیشدار خود را برای کندن چشم های پرندگان به کار می برند.

راز بقا، سر سفره غذا



نظرات شما عزیزان:

فرزان مهر
ساعت9:44---13 فروردين 1391
جدا دوست دارم این حیوانات رو از نزدیک ببینم

شعبان
ساعت20:45---11 فروردين 1391
مطالبتون جالب بود کلا دانستن رمز و رازهای طبیعت حس خوبی به ادم میده.فقط در بخش کرم مودار ذکر شده :همانطور که در عکس میبینید...اما عکسی دیده نمیشه!و من کنجکاو شدم که عکسو ببینم!
پاسخ: از نظراتتون خيلي خيلي ممنون چون من اين مطالب رو از سايت هاي زيادي گرفتم لينك بعضي از عكسها حذف شده ولي سعي ميكنم پيدا كنم باتشكر فراوان


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, ] [ 8:0 ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ زیست شناسی خوش آمدید
لینک های مفید
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 253
بازدید کل : 121564
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 273
تعداد آنلاین : 1